Melankoli Bizden Sorulur (Hiphoplife)







Melankoli Bizden Sorulur (Hiphoplife)







İlk dört albüm ile büyük beğeni toplayan Dramelodi ekibi serinin 5. albümünü geçtiğimiz haftalarda dinleyicilerine sundular. Kodes Kahra & Sorgu & Habs-i Nefes'ten oluşan ekibin Doğu Ekspresi adını taşıyan albümü ilk albüme göre daha hareketli şarkılardan oluşuyor. Dramelodi ekibi ile Da Poet, Raziel Nisroc, Cevap, Olcay (of Cabin) ve Gına'dan tanıdığımız Kayra'nın da eşlik ettiği albümün üzerine sizler için bir röportaj gerçekleştirdik.





Dramelodi adı altında "Doğu Ekspresi" öncesinde yayınladığınız dört albüm bulunmakta. Bu dört albümde beklediğiniz ilgiyi görebildiniz mi ?



Habs-i Nefes: Beklenilen ilgiyi gördük. Hatta beklemediğimiz kadar çok sevgi gördük. Bu da bizi daha çok yüreklendirdi.



Kodes: Açıkçası ilk albümde kendimizi piyasaya tanıtma çabamız vardı. Psikanaliz albümünde ise insanlara neler yapabileceğimizi gösterdik ve gereken olumlu tepkileri almaya başladık. Takip eden albümlerde de dinleyici karşısına oturmuş bir Dramelodi soundu ile çıktık. Doğu Ekspresi serinin en geniş yelpazeye sahip albümü olduğu için, daha keskin yorum ve eleştirilerle karşılaşıyoruz.



Sorgu: Psikanaliz' de beklemediğimiz bir ilgiyi dahi gördük diyebilirim ve bu albümle de yine aynı reaksiyonu aldık. Bu denli beğenileceğini tahmin etmiştim diyebilirim. Ben bile dinleyenler kadar beğenemedim (:



Dramelodi olarak belli bir kitle edindiniz. Bu projeye başlarken bu kadar ilgi göreceğinizi düşünüyor muydunuz ?



Sorgu: Bu müziği yapmaya başlarken dahi insanın içinde mutlaka çalışmalarını duyurabileceği bir kitle isteği oluyorken biz bir grup kurup, kendi soundumuzu yakalamak için onlarca şarkıyı heba edip yayınlamazken elbette bir dinleyici kitlesi hedefliyorduk. Bu kitle dediğimiz kavramda da ince noktalar var. Kendi müziğimiz için konuşalım; biz herkesin dinleyeceği ve hoşuna gideceği şarkılar yapıyoruz. Sonuçta albüm dediğimiz zamanda bunun böyle olması gerekir yoksa yapıp yapıp toplanmış ve bir dosyaya tıkılmış şarkılardan bir farkı olmaz bunun. O nedenle kim olursa olsun müziğimizi sevdiği beğendiği zaman mutluluk duyuyoruz. Sonuçta herhangi bir maddi kazancımız yok şu an için. Bu durumda zaten bu işi en azından ilgi görmek için yapıyoruz.



Kodes: Takip eden insanlar çoğaldı. İyi bir ekip olduğumuza ve iyi işler yaptığımıza inanıyorum. Tarzımızı bozmadan ve piyasa kaygısı gütmeden istediğimiz gibi parçalar yapıyoruz. Ne desem ? Melankoli bizden sorulur (:











Dramelodi denince akla hep Kodes Kahra ve Sorgu geliyor. Habs-i Nefes daha arka planda kalıyor. Bu tercih meselesi mi ?




Habs-i Nefes: Evet bu benim tercihim. Arka planda kalmayı seviyorum. Ayrıca Denizli' de ikamet ettiğim için bazı yerlerde ulaşmam zorlaşabiliyor.



Kısa süre önce serinin 5. albümünü tamamlayıp dinleyicilere sundunuz. Albümün yapım aşamasından bahseder misiniz ?



Sorgu: Doğu Ekspresi albümü bizim her zaman önümüzdeki projeler konusunda sorulan sorulara verdiğimiz cevaplarda yer alan bir projeydi. Yani uzun zamandır yapmak istediğimiz bir albümdü. Kodes'in askerden gelmesiyle birlikte de sıra bu projemize gelmiş oldu ve çalışmalarına başladık. Albüm çalışmalarının başladığı ilk günden son şarkının yapıldığı ana kadar sürekli bir şeyler değişti. Şarkılar yaptık çıkardık. Albümün yayınlanması üzerinde kararlar aldık yani bandrollü olmasını planladık ya da bastırıp underground piyasaya sürmek istedik fakat bunlar çeşitli engellere takıldılar ve internet üzerinden dinleyicilere sunuldu. Açıkçası daha kaliteli bir şeyler çıkacakken bu albümde yine belli sınırlara takılı kaldık. Yine de Kodes'in askerlik sürecinde yaptığımız 3. ve 4. albümlerin yapım aşamasından çok çok daha zevkli ve heyecanlı geçti. Feat yaptığımız arkadaşlarımızla beraber kayıtlar aldık, odak noktası sadece bu albüm olan konuşmalar yapıldı, kararlar alındı vs. Yani kısacası emek verdik, ter döktük ve karşılığında da yine ilgi gördük Bu da yüzümüzü güldürdü&



Albüme baktığımızda ilk 4 albüme göre melankolik parçaların yerine daha hareketli şarkılara rastlıyoruz. Dramelodi olarak tarzınızda bir değişime mi gidiyorsunuz yoksa bu sadece "Doğu Ekspresi"ne ait bir değişim mi ?



Kodes: Belli bir çizgimiz var tabi ki ama bu o çizgiyi aşamayacağımız anlamına gelmez. Müzik ruh işidir. Her albümde farklı bir dönemde ve psikoloji de olabilirsiniz. Yaptığınız parçalar da o ruh haline göre yapılan beatler ve yazılan sözlerden oluşuyor. Ben diskodan, bardan çıkmayan bir adam olsaydım ona göre bir müzik anlayışım olurdu. Yaşanılan hayat ve insanın içindekilerle ilgili her şey. Rap dışında oldies ve doom/death metal dinliyorum. Bunun müziğime yansıması çok doğal.



Albümü bandrollü ve 2 CD olarak piyasaya sürmeyi düşünüyordunuz. Ne oldu da bu fikrinizden vazgeçtiniz ?



Sorgu: Eğer o fikrimizi gerçekleştirseydik şu anda insanların kulağındaki Doğu Ekspresi albümüyle aralarında sadece bir isim benzerliği olacaktı diyebilirim. Yani daha da uç noktalarda işler çıkartacaktık. Teknik bakımdan da daha profesyonel bir albüm olacaktı. Zaten gelen eleştirilerin yoğunlaştığı nokta da mixing konusuydu.Gerçi bu albümün genelinde varolan bir sorun değildi ama tam da insanların gözüne batan parçalarda olunca bu kadar eleştirildi bu nokta. Ama bandrollü albümde böyle bir sorun olmayacaktı örneğin. Ve işte bu dediğim bütün profesyonel çalışmalar için de yoğun bir tempo ve özveri gerekiyordu. Şu anki sosyal yaşantımız da buna müsait değildi o nedenle bu fikri erteleme kararı aldık.



Kodes: Tüm şirketler internetten şikayetçi. Uzun zaman böyle devam eder bence.










"Doğu Ekspresi" adı altında yayınladığınız albüme katmadığınız parçaları ne yapacaksınız, takipçilerinizin dinleme imkanı olacak mı ?



Kodes: Tatmin edici parçalar olmadığı için yayınlamayı düşünmüyoruz. Zaten çoğu yarım bırakılmış editlenmesi gereken trackler.



Albümün girişinde trenin kalktığını duyuyoruz ve yolculuk boyunca 12 farklı şarkı dinliyoruz. Albümün konseptinden ve bırakmak istediğiniz izlenimden bahseder misiniz ?



Kodes: Doğu Ekspresi'nin bizim için özel anlamları var. Dramelodi Project adı bulunmadan önce bile lafı geçerdi her zaman. Benim İstanbul dışına yaptığım seyahatte kullandığım trenin adıydı. Aynı zamanda rap dünyası için east coast u temsil eden bir isim olduğunu düşündük. Albümün konsepti aslında tamamen east coast parçalardan oluşacaktı. Ancak beklenen bir Dramelodi soundu olduğu için o yöne pek fazla çekmedik albümü. Ben ekipten biri değil de bir dinleyici olarak kulak verdiğim zaman istasyonda ki insanların hayatlarından kesitlerin anlatıldığı bir albüm olarak algılıyorum bu çalışmamızı. Zaten bırakmak istediğimiz izlenimlerden biri de buydu.



Albümün en dikkat çeken parçası için albüme adını da veren "Doğu Ekspresi" diyebiliriz. Büyük beğeni toplayan bu çalışmanın hikayesini anlatır mısınız ?



Sorgu: Öncelikle parçanın beati için Yüce'ye teşekkür etmek istiyorum. Doğu Ekspresi parçası bu olacak dediğimizde daha ilk parçayı dahi kaydetmemiştik albüm için yani o derece kulaklarımıza mıhlanmıştı o beat. Kodes askerdeyken yine Yüce çalışmalarından birini bana yaptığım en iyi beat mixi diyerek attığı bir beatti bu. Daha sonra benim pc de dururken Kodes rastladı benim de aklımdan çıkmıştı tekrar dinleyince beraber çok beğendik dediğim gibi ve albüm beat klasörüne eklendi. Gel zaman git zaman tüm parçalar bittikten sonra oturduk bahsedeceklerimizi belirledik tam bir albüm etiketi haline nasıl getirebiliriz diye düşündük ve yazdık şarkıdakileri. Zaten albümün son kaydı Doğu Ekspresi parçasındaydı.



"Çığlık" adlı şarkıda son albümleri ile büyük beğeni toplayan Gına'dan Kayra sizlere eşlik ediyor. Kayra'ya konuk olarak başka bir albümde pek rastlayamıyoruz, hatta Gına albümlerinde bile birisiyle düet yapmıyor. Kayra ile tanışıklığınızdan ve albüme nasıl dahil ettiğinizden bahsedebilir misiniz ?



Sorgu: Kayra ile 2007'nin sonlarında internet üzerinden tanıştık. Doğu Ekspresi fikri en başından beri aklımızda olduğu için yine o an aklıma geldi albüm ve Kayra'ya da o zamandan albümden bahsettim beraber bir çalışmamızın olmasını istediğimi söyledim o da kabul etti. İkimizin bir feat. çalışması da olacaktı ama Kayra'nın durumlar baya bir sıkışıktı ve beraber çalışmamız Doğu Ekspresi kayıtlarına kadar ertelenmiş oldu. Diğer konuda benim diyecek bir şeyim olduğunu düşünmüyorum kendi tercihidir solo çalışmak.



İlk albümlerdeki depresifliğe "Oda Hapsi" parçasında da rastlıyoruz. Dört duvar arasında yaşayan birisinin hayatına son vermesini anlatıyorsunuz. Nedir bu şarkının hikayesi ?



Kodes: O parçayla ilgili aklımızda çok daha oturaklı bir tema vardı. Daha iyi anlatım yapabilseydik klip çekilebilirdi. İntihar eşiğindeki bir şahsın hikayesi. Ben Azrail'in, Sorgu Şeytan'ın repliklerini üstlendi bir nevi. Aslında 3. verse'ü Dünyanın Bütün Sabahları'nda ki gibi karşılıklı; Azrail ve Şeytan'ın ölen şahsın üzerine konuştukları dialoglardan oluşturmak istiyoruduk. Üzerinden uzun zaman geçince eski hissiyatı yakalayamadık ve albümdeki haliyle dinleyenlere sunduk.



Sorgu: Ama yine de beklemediğimiz şekilde büyük beğeni toplayan parçalardan oldu albümde. Kişisel düşüncemi de belirteyim sırası gelmişken, albümde en beğendiğim vokallerimden biri Oda Hapsi'nde.



Albümün en dikkat çeken şarkılarından birisi de Da Poet'in de eşlik ettiği "Müzik Kutusu". Da Poet ile olan bu çalışmanıza ve müziğin hayatınızda neleri değiştirdiğine değinebilir misiniz ?



Sorgu: Söylenecek fazla söz yok aslında müzikle ilgili olan kısma. Sonuçta neleri verdiğimizi biz biliyoruz bu iş için ve bu tamamen kişisel tatminden yola çıkarak genişlettiğimiz bir yol. Benim hayatımda çok şey değiştirdi müzik. Sahibi olduğum bir dünya yarattı bende. Da Poet kısmına gelince Sadece bu şarkı için bir araya gelmedik, kendisiyle öncesinden süregelen bir arkadaşlığımız var. Bir parça yapalım dedik o da beğendi beati ve konsepti, doldurduk Müzik Kutusu'nun içini.



Kodes: Özellikle kayıt çok eğlenceliydi. Yuken'in beatlerine okumak ayrı bir keyif bu arada.



Şarkıda Kahra "geleceği riske atmanın en güzel yoludur müzik" diyor. Bu sözü ve bu konu hakkındaki düşüncelerinizi biraz daha açabilir miyiz ?



Kodes: Şu dönemde müzik yaparak hayatını kazanmak çok zor. Bu güne dek yaptığımız albümler, düetler, sahneler hep kendimizi tatmin etmek içindi. Müzik hayatımın en büyük parçası benim için ama çok büyük bir kumar. Sonuçta dünya senin etrafında dönüyor sanıyorsun ama bir ailen var. Hayat şartları var. Geleceğini hazırlamalısın. Bu düşünceler içinde çıkmıştı o cümle.



"Esrarkeş" ve "Ölebilirim" adlı parçalar önceki parçalarınıza göre daha hareketli. Hele ki "Ölebilirim" albüm içinde biraz sırıtıyor. Altyapıda elektro gitara rastlıyoruz ve gerek beat gerekse vokal olarak pek alışık olmadığımız tarzda Dramelodi parçaları bunlar. Bu hareketlenmeyi ve değişimleri "Doğu Ekspresi"nin bandrollü bir albüm olacağını düşünerek hazırlamanıza yormamız doğru olur mu ?



Habs-i Nefes: Esrarkeş benim bağlama sesine olan sevgimden çıkan bir beat oldu. Renk katmasını istedik sanırım başardık. İleride bu tarzda daha kaliteli müzikler yapmak istiyorum.



Kodes: Evet. Overground bir albüm yapıyorsanız şirketlere dinletebilecek ve her insanın kulağına hoş gelebilecek parçalara imza atmak zorundasınız.



Sorgu: Esrarkeş zaten bandrollü albümde yer almayacaktı. Ölebilirim'in de çıkış fikri piyasa bir şarkı olmasıydı ama daha önce de söylediğim gibi fikrimizden caymasaydık daha bomba bir şarkı haline gelebilirdi.



Dikkat çeken bir diğer şarkı da Raziel'in eşlik ettiği "Perdene Düşen 3 Gölge". Bu şarkının oluşumundan ve Raziel ile olan tanışıklığınızdan bahseder misiniz ?



Kodes: Parçanın pek bir hikayesi yok. Battle bir parça. Askerden geldikten sonra Emin ile ilk görüşmemizdi. Sohbet etmenin dışında albüme bir parça girelim dedik. Biz 2004 yılının sonlarında tanıştık. Razi Effekt albümünün satışlarıyla uğraşırken, ben evde beat yapmaya çalışan bir adamdım. Daha sonra iletişime geçtim ve bu günlere geldik. Yaptığım müzikte emeği ve izleri vardır. Aynı yemeği aynı suyu paylaştığım nadir insanlardan biri ve iyi dostumdur Emin.



Sorgu: Ama özellikle çiziktirdiğimiz bazı tümceler de yok değil trackte tabii.



Dünyanın Bütün Sabahları'nda siz karşılıklı okurken, bu uyum dinleyicide bir grup parçasını dinlediklerini daha da iyi pekiştiriyor, sizi Kahra veya Sorgu olarak görmek yerine Dramelodi olarak dinliyorlar. Nasıl çıktı bu fikir ortaya ve bu tarz grup bütünlüğünü hissetiren çalışmaları fazlalaştırmayı düşünüyor musunuz ?



Kodes: O gece sırf bu konsept üzerine bir albüm yapmayı bile düşündük. Beat No1'e ait. Taslak halini msn'den attığında çok beğendik. Karşılıklı kısa acapella'lar okuduk. Sonra kağıdı kalemi alıp paslaşarak yazmaya başladık.



Sorgu: Yazarken en zevk aldığım şarkılardan biridir. Gerçekten o an gece gece kısık sesle paslaşarak sözlerimizi birbirimize okumamız filan ertesi gün şarkının kaydını girdirecek heyecanı verdi bize hemen.



"Çıplak Ayaklı Kontes" adlı parçada bir kontesten bahsediyorsunuz ve nakaratta "kadın dediğin iki paralık mal mı" diyerek de bu mesleği ucundan eleştiriyorsunuz. Şarkının çıkış noktasından bahseder misiniz ?



Sorgu: Şarkının ismi yıllar öncesinin çok ünlü bir Hollywood filminden alınma. Beati yaptıktan sonra aklıma gelen ilk şey böyle bir şarkı yapmak oldu. Kodes askerdeydi, konsepti ben belirledim önceden sözleri yazarak. Biz şarkıyı yaparken çok eğlendik çok içimize sindi, tam da yaz aylarıydı uygun bir parça olduğunu düşünüp internete vermiştik önceden de zaten. Konteslik bir meslekten ziyade bir kadının kendine seçtiği hayat tarzını niteleyen sonradan çıkmış bir kelime nihayetinde. Ondan öncesinde o sözde ben sosyal bir mesaj vermek istedim. Madem kadınlara aşık oluyoruz, madem düşlerimizi süslüyor kimileri o zaman gereken saygıyı herkes göstermeli diye düşünüyorum. Bu ülkemizde ciddi bir sorun kanımca.



Kodes: Bu parça Sorgu'nun dilinde eskimişti. Ben askerdeydim çünkü. Geldiğimde dinledim ve hemen kayda girdik. Bu da öyküsel bir çalışma.




































0 yorum:

Yorum Gönder

Sohbet