Risk Almadan Başarı Gelmiyor (Hiphoplife)







Kıbrıs'ta yaşamını sürdüren LostDreamer ile geçtiğimiz hafta yayınladığımız "Devrim" adlı albümü üzerine bir röportaj gerçekleştirdik. Yükselen beatmaker kimliğinin yanı sıra Mersin Mafia oluşumu altında MC'lik de yapan Lostdreamer ile ardında bıraktığı 5 albüm, bağlı olduğu Türk Beat Makers oluşumu ve planları, Mayıs'ta yayınlamayı düşündüğü bootleg albümü ve Devrim'in perde ardını konuştuk.



Yeni albümün "Devrim" i kısa süre önce tamamladın. Albümün oluşum sürecinden bahseder misin ?



Albüme 2008'in son günlerinde başlamıştım. Bu sefer farklı bir şey olsun istiyordum. Çünkü diğer albümlerde hep karışık tarzlarda gidiyordum ve bu albüm tek konsept olsun istedim. Tek konsept bir çalışmaya başlayınca çalışmalar daha hızlı bitmiş oldu.



Instrumental bir albüm olmasına rağmen gerek skitler, gerekse seçtiğin şarkı isimleriyle albümde sol görüşlü düşünceler hakim. Bu konu hakkında neler söylemek istersin ?



Aslında ben yaptığım beatlere o günün tarihini yazıyorum. Albümün ismini "Devrim" yaptım ama belki de herkes iyice derinlere ineceğimi beklemiştir. Albümdeki beatlerin isimlerini olabildiğince güncel tutmaya ve yaptığım çalışmalarla alakalı bir şey olsun diye yazmaya çalıştım. Skitlere ise kullandığım filmin adı ve içinde geçen diyalogları verdim. Aynı sample kullandığım parçaları da Part 1 & Part 2 olarak adlandırdım. Düşüncemi olabildiğince seviyeli bir şekilde yansıtmaya çalıştım. Bunu yapabildiysem ne mutlu.



Siyasi bir instrumental yapmak kolay olmamalı. Sonuçta düşüncelerini açıklaman için kelimeleri değil müziğini kullanıyorsun. Peki aklındaki düşünceleri müziğine tam olarak aktarabildiğini düşünüyor musun ?



Maalesef hayır. Özellikle albüm çıkmadan önce "Siempre" beatini paylaştığım zaman, insanlar "Hasta Siempre" sample ını kullandım zannetmişti. Önceki albümlerimde bazı beatlerin ismi yine siyasi nitelikteydi ve baya yanlış anlaşılmıştım ama bu albümle bir parça olsun bunu yendiğimi düşünüyorum.









Albümde İlhan Selçuk Kalemi Orkestrası ile ortak bir çalışman bulunuyor. Bu orkestra ile ilgili bilgi verip, çalışmanın nasıl gerçekleştiğinden bahseder misin ?



Bu aslında 2008'de yayınlanmış bir kitabın müzik projesidir. Timur Selçuk, İlyas Salman, Esin Afşar, Ayla Algan ve bir çok sanatçının yer aldığı bir kitabın müzikal albümüdür İlhan Selçuk Kalemi Orkestrası. İçerisinde ülkemizin gündemi, nasıl bir dünya istenildiğinin ve yeryüzündeki barış için yazılmış olan şiir ve makaleler yer almaktadır. Bu projede yer alan Timur Selçuk gibi bir üstada daha önceden yaptığım çalışmaları dinletmiştim. O da çok beğendi ve birlikte böyle küçük bir çalışma yaptık.



Albümde "Classica" adlı bir parça var. Daha önce Jedi Mind Tricks tarafından kullanılan ve hit olmuş parçalardan birinin melodisine yorumunu katmışsın. Bu tarz hit olmuş melodilerin üzerinde çalışmak biraz riskli bir iş, orjinaliyle ya da en popüleriyle istem dışı bir kıyaslama olacaktır. Neden böyle bir çalışma yapmayı tercih ettin ?



Ben genelde sample beat yaptığım için acaba bunu ben kullansam nasıl bir şey olur diye düşünerek otururum Reason'un başına. Bu sadece JMT olarak sınırlı değildi. Beat Project 4 albümünde "Yalnızlık Part 2" ve "Yalnızlık Part 3" parçalarında kullanmış olduğum sample'ı daha önce ünlü beatmakerlardan Anno Domini de kullanmıştı. Anno Domini bana herkesin aksine güzel kullandığımı, hatta kendi yaptığından daha güzel olduğunu söylemişti : ) Daha önceleri de "Yine Boş Kağıdım Hocam" parçasının beati Derin Darbe grubunun bir parçası ile kıyaslanmıştı. Evet aslında riskli birşey bu, risk almadan da başarı gelmiyor malesef.



Classica çalışması üzerine Jedi Mind Tricks'ten Stoupe ile bir de dialog geçmiş aranızda. Bu sohbetten bahseder misin ?



Evet, ben onu kullandıktan sonra Stoupe'a mesaj göndermiştim. Bir umut belki cevaplamasa bile okur ve dinler diye. Stoupe'ın bana hangi org partlarını ve başka hangi VST (Refill)'leri kullandığımı sorunca açıkçası çok şaşırdım ve sevindim. Son olarak da "Türkiye'de en iyi yere gelmeni umut ederim" demesi de ayrı bir gurur verici.



Bazı melodileri çok sık kullandığını ve ileriki albümlerinde de Part 2, Part 3 şeklinde yeniden işlediğini görüyoruz. Neden 2-3 albümdür aynı melodilerin üzerine yoğunlaşıyorsun ?



Beğendiğim melodileri değiştirip daha farklı işler çıkarmak hoşuma gidiyor. Aldığım tepkiler de bunu desteklediği için başladığım gibi devam etmek bana daha cazip geliyor.



Önceki albümlerinde NTM, Lionel Richie ve yabancı bir kaç ismin daha şarkılarına cover yaptığını görüyoruz. Farklı tarzlardaki bu isimlere yapılan coverların hikayesini ve neden bu parçaları seçtiğini anlatır mısın ?



Cover yapmak açıkçası bir müzik tarzı. Bugün baktığımızda müzik yarışmalarında herkes bir nevi cover yapmakta. NTM benim ilk dinlediğim yabancı rap gruplarından birisi. Lionel Richie'nin parçasını ise tesadüfen bir plakta çalarken duymuştum. Ben böyle rap dışı bir parça dinlediğim zaman kafamda bundan beat olsa nasıl bişi olur diye düşünürüm, ondan sonra iyi ya da kötü bir şeyler yapmaya çalışırım.









Bugüne dek 5 albüm yayınladın. Albümler arası geçiş dönemi senin için nasıl oluyor anlatabilir misin ?



Ben 4. albümden sonra müziği bırakacaktım. Bunu açıkladığım zaman inanılmaz bir tepki ile karşılaştım. Beni sevmeyen insanlar bile bırakma demişti. Gördüm ki; ben bu işte başarıyı yakalamışım. Ve o yüzden insanlar her konuda sürekli benim aktif olmamı istiyorlardı.



5 albümdür drummlarında hep yumuşak tınılara rastlıyoruz, sertlikten neden kaçıyorsun ?



Türkiye'deki sound henüz sertliğe hazır değil diye düşünüyorum. Çünkü ben Born 2B Hardcore ve TürkBeatMakerz daki Tek[e]l isimli çalışmalarımda gelen yorumlar hep olumsuzdu. Gördüm ki Türkiye'de Gangsta Rap, Crunk, Nu-Metal Rap kavramı yok ya da daha yeşermemiş olsa gerek. Hala Amerikanvari görünen bir şeyler var.



Mayıs ayında çıkarmayı planladığın "Crack The World Bootleg" adında yeni bir projen bulunuyor. Şu anda bu proje ne durumda ?



Bu projeye 2007'nin sonlarında başlamıştım. Bu bootleg toplama albümler dünyada bir çok beatmaker tarafından yapılıyor. Neden Türkiye'de de böyle bir şey olmasın dedim ve bu albüme başladım. Bu projede olabildiğince parça sayısını çok yüksek tutmak istediğim için albümün süresi uzadıkça uzadı. Albümde farklı ülkelerden bir çok isim var. Öncelikle kesinleşmiş olan East Coast Avengers, Red Cloud, DZK, Sparkdawg, Lyrical Eye, MC IPAK, Pas 2 Stars, Da Manifest gibi isimler ön plana çıkıyor. Ben olabildiğince ulaşabildiğim herkese ulaşmaya, çalışmaya devam ediyorum. Albüm bittiği zaman eminim belki de hayatımın albümü olacak.



Bu projenin diğer 5 albümden farkı ne olacak ?



Bu albüm yabancı rapperlerin beatlerime yaptığı tracklerden oluşacak. Bununla birlikte parçaların enstrümentallerini de vermeyi düşünüyorum. Beat Project 6 misali eheh.



"Crack The World Bootleg" albümünde East Coast Avengers ile bir çalışmanız bulunacak. Bu birliktelik ve şarkı hakkında bilgi verir misin ?



East Coast Avengers de Stoupe gibi bir umutla myspace üzerinden contact kurmayı başarabildiğim birisi. East Coast Avengers'ten "Trademarc" projeyi kabul edince havalara uçtum tabiki : )



"Devrim" albümün adından da anlaşılacağı gibi devrim ve sol konseptli bir albümdü. "Crack The World Bootleg" için tasarladığın konsept nedir ?



Konsept başlı başına Türk Sound'unu Dünya'ya duyurmak ve Türkiye'de de böyle bir bootleg projesinin yapılabileceğini ve yapıldığını göstermek.









Miller Music Factory 2007'de kazanılmış bir birinciliğin var. Bu yarışmadan ve birinciliğin müzik hayatına neler kattığından bahseder misin ?



Miller Music Factory hem bende hem de grubumda çok şey değiştirdi. Sadece bandrollü albümde yer almaktan çok Hürriyet, Sabah, Radikal medya organlarında yarışmanın final sonucunun anlatıldığı haberlerde hep bizim grup resmimiz kullanıldı ve bir bakıma daha şanslıydık. O zaman müzik kanalları çok az destek vermişti. Ama 2008'de başta MTV olmak üzere Dream TV ve Power Türk'te yarışma için program yapıldı ve canlı performanslar, röportajlar yayınlandı. Burdan 2008 birincileri Şanışer ile Kimera Candela'yı tekrar tebrik ediyorum.



Bağlı olduğun "Türk Beat Makerz" adında bir oluşumun bulunuyor. Bu oluşumun amacı ve hayata geçirdiğiniz projeler hakkında neler söylemek istersin ?



Türk Beat Makerz oluşumu Rashness tarafından kuruldu. Aslında kurulması iyi de oldu.Türkiye'de freebeat kavramını silip atmak ve Türkiye'de ilk defa bir BeatMaker grubu olmak için bu oluşum kurulduğunu düşünüyorum. Ünlü Shadowville ekibi bile 7-8 kişiden oluşuyor. Yaptığımız 2 albüm gerek burda gerek yabancı sitelerde büyük ilgi topladı. Bugün TürkBeatMakerz adı altında açtığımız myspace sayfasında albümdeki beatlerimizi kullanmak için yabancılar izin istiyor.



Türk Beat Makerz adı altında ileriye yönelik düşünceleriniz nelerdir ?



İleriye yönelik düşüncemiz henüz netlik kazanmadı galiba. Çünkü biz oluşum olarak rap'ten çok her bir şeyi konuşuyoruz : ) Biz özgür bir oluşumuz, sonuçta kimseye dayatılmış bir zorunluluk yok şunu yapacağız bunu yapacağız diye. Ama kendi fikrimi soracak olursanız Türkiye'de overground isimlerin beatlerine baktığım zaman hep yabancı Producerler ile çalıştıklarını görüyorum. Açıkçası bu da beni üzüyor. İnşallah Türk Beat Makerz olarak bunu bir nevi değiştirebiliriz.



Beat yaparken dikkat ettiğin ve ön plana çıkarmaya çalıştığın unsurlar nelerdir ?



Beat yaparken hep melodi ve ritmi dengede tutmaya özen gösteririm. Çünkü milimetrelik bir ses kayması bile komple bir çalışmayı delete yaptırabiliyor. Ve sample kullandığım beatlerin orijinal seslerini tamamı ile kullanmaya çalışıyorum.



Şu sıralar beatmaker kimliğin ile ön plana çıkmış olsan da Mersin Mafia oluşumunda rap yaptığını da görüyoruz. MC kimliğini sürdürmeye devam edecek misin ?



Normalde ben Kıbrıs'ta yaşadığım için tatil günlerinde Mersin'e geldiğim zamanlar stüdyoya girip bir kaç parça kaydediyorum. Üniversite bittikten sonra ne olur bilemem.



Mersin Mafia olarak yeni çalışmalarınız ne zaman gelecek ?



Mersin Mafia olarak çok güzel çalışmalar geliyor diyebilirim. Çünkü son 2.5 senedir hep tek tük parçalar yapıyorduk ve açıkçası insanlar artık "Albüm ne zaman" demekten bıkmış duruma geldi. Rapleekhan ve ben bu konuda azcık daha sabredin diyoruz ve coming soon diyoruz : )



Gerek ülkemizden gerekse yurt dışından etkilendiğin ve ya başarılı bulup çalışmalarını takip ettiğin isimler var mı ?



İdollerim Fuat ve Saian : ) Güncel olarak en son takip ettiğim isimler arasında Farazi & Kayra, U.L.a.Ş var. Yabancı olarak Subliminal, DZK, Leeroy, TNT, Soundkail, Seryoga, Soundkail, Nironic, St1m, Ramallah Underground favorilerim.



Eklemek istediğin bir şey var mı ?



Röportaj için çok teşekkür ederim.















0 yorum:

Yorum Gönder

Sohbet